ULTIMUL STPÂNITOR AL AERULUI-Recenzie film

,,Ultimul Stăpânitor al Aerului’’ este un film american de actiune-fantezie, scris, co-produs şi regizat de M. Night Shyamalan fiind bazat pe primul sezon al serialului ,,Avatar: Ultimul Stăpânitor al aerului’’. Ideea pentru un astfel de film a existat încă din 2007, dar a putut fii vizionat pe marele ecrane de abia în  vara anului 2010.
Chiar dacă serialul animat pe care il are la bază este considerat unul dintre cele mai bune create până acum, filmul reprezintă exact opusul fiindu-i criticate scenariul, interpretarea actorilor şi alegerea acestora, modul în care a fost editat, dialogul şi inconsistenţa între acesta şi sursa ce l-a inspirat, reuşind să căştige 5 ,,Golden Raspberry Awards’’.
Cum am menţionat şi mai sus, acest film încearcă să urmărească firul narativ al serialului cu aproape același nume ( cuvântul ,,Avatar’’ a fost exclus pt a nu exista confuzii între acesta şi filmul ,,Avatar’’al lui James Cameron) acţiunea având loc la un secol de când poporul Focului a început războiul împotriva celorlalte națiuni, Apă, Pământ şi Aer. Aceasta din urmă fusese deja eliminată, făcându-l pe Aang, protagonistul acestui film, ultimul stăpânitor al aerului.

Noah Ringer interpretându-l pe Aang

Aang, Avatarul, maestrul celor patru elemente, este descoperit, fiind prins într-un iceberg, de către Katara şi Sokka, doi fraţi ce îl vor acompania pe acesta în călătoria sa spre Tribul Apei de Nord, unde speră să găsească un profesor de stăpânire al apei ce-l va ajuta să înfrunte poporul focului.

Nicola Peltz în rolul Katarei
Jackson Rathbone în rolul lui Sokka

Zuko este antagonistul acestei poveşti şi are ca scop suprem capturarea Avatarului.

Dev Patel în rolul lui Zuko

Problema adaptării acestui film a apărut chiar de la început, când un fir narativ ce se întindea pe 20 de episoade a trebuit restrâns la o durată de o oră şi 40 de minute.
Datorită creşterii popularităţii filmelor 3D şi faptului că producătorii au vrut ca acest film să fie în pas cu tendintele actuale, aceștia au decis să-l convertească la  un astfel de format ulterior producției, operaţiune care a început doar cu trei luni înainte de data lansării. Pentru a putea fii gata la timp anumite secvenţe au trebuit să fie eliminate, povestea având şi mai mult de suferit.
Cu toate acestea, la nivelul profitului, acest film nu a stat neapărat rău.
Un prim lucru pe care l-am observat la acest film este lipsa umorului, un element abundent în serial, ce poate fi găsit în majoritatea filmelor de acţiune ce se adresează copiilor şi nu numai. Faptul că filmului îi lipseşte umorul în totalitate rezultă într-o tonalitate inadecvată, o tonalitate ce se potriveşte perfect cu monotonia din vocea Katarei ce narează multe scene, pentru a acoperii pe cât posibil golurile apărute în urma condensării  evenimentelor din serial.
Scena ce introduce conceptul de ,,Avatar’’ îl prezintă pe Zuko şi pe unchiul acestuia punând în faţa lui Aang cele patru elemente, pe care acesta reuşeşte să le controleze, cumva involuntar,  asta fiind în contradicție cu firul narativ care porneşte de la premiza că Aang nu ştie să controleze decât aerului, de unde și necesitatea călătoriei pentru a-şi găsi un profesor de stăpânire a apei.
Încă de la început este introdusă şi o nouă abordare a manipulării acestor elemente faţă de cea din serial. Creatorii filmului au optat ca controlul elementelor să fie determinat de o serie de mişcări ample făcute de stăpânitor înainte ca ceva să se întâmple, astfel manipularea celor patru elemente devine ineficienta și oarecum inutilă. Cu acest lucru sunt de acord şi personajele, utilizându-şi puterile sporadic, scenele de luptă bazându-se pe o formă de arte marţiale. Însă modul cum aceştia manipulează elementele sau lipsa acestui lucru nu este neapărat cea mai mare problemă, scenelor de acțiune lipsindu-le dinamicitatea.
Regizorul a optat ca luptele să fie filmate dintr-un singur cadru incercand sa crească dramatismul acestora și tensiunea filmului, reușind doar sa creeze niște scene  lungi şi lente. Unghiurile din care acestea sunt filmate sunt largi, dând posibilitatea spectatorilor sa observe o serie de dueluri “unu la unu” lipsite de vigoare, dar și de sens în ansamblul bătăliei.
De altfel întreaga scenografie a secvențelor de lupta este eronată, câteodată actorii stând nemişcaţi secunde în şir, lucru ce nu ar fi fost atât de evident dacă cadrele ar fi fost alternate.

Toată această coregrafie pentru a zbura
 încet o piatră spre inamic

Cum se face de fapt
( scenă din serialul original)

Un alt lucru ce merită menţionat este că în serial personajele capătă profunzime şi se dezvoltă odată cu trecerea episoadelor, privitorul descoperindu-le trecutul pe parcurs, în timp ce în film aceasta dezvoltare lipsește.
O oră şi 40 de minute nu au fost suficiente regizorului pentru a clădi personajele cunoscute de fani, iar lipsa elementelor comice a secătuit aceste personaje şi mai mult. Chiar dacă creatorii filmului au încercat sa incorporeze cat mai multe elemente din serial în film, au neglijat construirea unor personaje profunde și complexe, rezultatul final fiind un film ce are caractere care nu ştiu exact ce ar vrea să fie, cum e cazul pentru majoritatea, sau care sunt definite printr-o singură trăsătură.
Zuko este cel mai bine individualizat, fiind caracterizat de ura sa pentru sine şi situaţia în care se află, având un obiectiv clar de la început, până la sfârşit. Cu toate astea, în continuare, serialul prezintă acest lucru mult mai bine.
Un domeniu în care acest film excelează este construcţia platourilor de filmare, a decorurilor şi efectele speciale prin intermediul cărora estetica serialului animat este transpusă într-o lume tridimensională.

Rezultatul obţinut este un film a căror evenimente sunt parcurse rapid și superficial pentru a putea încăpea cât mai multe, cu scene de acţiune lente, la care participă personaje plate, toate acestea desfăşurându-se într-un decor frumos. Nu consider că acest film merită văzut, deoarece va dezamăgi fanii, iar pentru cei ce nu cunosc acest univers fantastic al Avatarului, există deja o variantă mult mai bună a acestei poveşti, serialul original. De curând a fost anunţat că Netflix  creează o nouă versiune live-action a serialului, ce va apărea anul acesta, 2020. Eu sper că o voi urmării cu plăcere.
nota: 1\5