URMAŞII DE SÂNGE ŞI OS-Recenzie carte

URMAŞII DE SÂNGE ŞI OS-Recenzie carte

,,Urmaşii de sânge şi os’’ este un roman fantastic publicat în 2018 de scriitoare american-nigeriană Tomi Adeyemi. Cu această carte, ce reprezintă debutul unei trilogi,  autoarea s-a lansat cu success.
Acţiunea romanului are loc într-un tărâm ficţional numit Orisha, locuit de două tipuri distincte de oameni: divinerii- ce pot căpăta abilităţi magice devenind ,,maji’’, fiind marcaţi de părul lor alb şi pielea mai închisă la culoare, şi kosidanii, ce nu au nicio abilitate magică.
Cu unsprezece ani în urmă, regele Saran a descoperit cum să extermine magia, şi a ordonat uciderea a numeroşi divinieri printre care se afla şi mama lui Zelie Adebola. De atunci divinerii au fost aspru asupriţi.
Într-o zi, când Zelie şi fratele ei, Tzain se aflau în Lagos, capitala Orishei, pentru a face comerţ, au întâlnit o fată ce le-a cerut ajutorul pentru a fugi de gărzile regale. S-a dovedit că această fată era de fapt printesa Amari, fiica regelui Saran, ce în urma unui act de cruzime a tatălui său, decide să fure un pergament ce are capacitatea de a reda abilităţile magice oricărui diviner ce îl atinge.  Zelie reuşeşte să-şi invoce puterile magice, la fel ca mama sa, iar cei trei pornesc într-o aventură cu scopul de a readuce magia în Orisha. Pe urmele lor se află Inan, fratele lui Amari, şi succesorul la tron, ce are ca misiune recuperarea pergamentului pentru a câştiga respectul mult râvnit al tatălui său.
Zelie, Amari şi Tzain
(fanart)
,,Urmaşii de sânge şi os’’ este o poveste dinamică şi antrenantă ce portretizează  evoluţia epică a protagoniştilor, care se petrece într-o lume fantastică inspirată de mitologia Africană, populată de personaje complexe ce au parte de trăiri profunde.
Tânăra autoare utilizează acest decor pentru a reprezenta într-un mod metaforic rasismul, şi modul în care acesta slăbeşte şi destramă societatea. Chiar dacă, în ziua de azi, punerea accentului pe o diversitate exagerată şi forţată este oarecum la modă, pot spune că în cazul acestei cărţi şi a circumstanţelor cu care avem de-a face, acest lucru nu pare deloc forţat, sau în vreun mod nenatural, integrându-se armonios cu povestea. Vedem majii înrobiţi, torturaţi abuzaţi şi discriminaţi, alături de Zelie ce este caracterizată de o personalitate puternică şi de un temperament pe măsură, ce sunt alimentate de acest context, motivând-o pe aceasta să-şi îndeplinească misiunea.
Pe lângă această perspectivă a lui Zelie avem ocazia să trăim povestea şi din punctul de vedere a lui Amari şi a lui Inan, cei doi fii ai regelui ce văd situaţia complet diferit.
Cititorul face prima dată cunoştinţă cu prinţesa chiar în momentul când aceasta începe să se îndoiască de modul în care lucrurile decurg în jurul ei. Cu toate acestea, se simte mult prea slabă şi neputincioasă pentru a face ceva în privinţa asta. Astfel, acea primă rebeliune împotriva propriei sale familii, când aceasta fură pergamentul, reprezintă momentul ce declanşează dezvoltarea și întărirea caracterului acesteia.
Inan are parte de cu totul alte circumstanţe din care să privească situaţia.  Pe parcursul călătorie pentru a recupera pergamentului are ocazia de a vedea pentru prima oară cu adevărat cruzimea cu care tatăl său domnea asupra acelor pământuri, dar este în acelaşi timp terifiat de ce ar putea să facă majii dacă şi-ar recăpăta puterile. Astfel la nivelul acestui personaj se naşte un conflict interior ce îl face să se îndoiască de tot ce cunoştea până în momentul acela, neştiind dacă să-şi urmeze ordinele, mintea sau inima.
Această carte se adresează unei audienţe tinere. Tipic acestui segment de vârstă, romantismul nu putea să lipsească, cititorul având parte de o poveste de dragoste în care cele două personaje ajung de la a fi inamici, la a le fii greu să-şi imagineze viaţa unul fără celălalt. Este totuși războiul dintre divineri şi familia regală momentul potrivit pentru asta?
Cu toate că, în esenţă, ,,Urmaşii de sânge şi os’’ nu reprezintă nimic ce poate fi considerat ,,revoluţionar’’(există o mulţime de alte cărţi în care ,,cel ales’’ porneşte într-o călătorie pentru a readuce echilibrul în lume) execuţia este excelentă, povestea este antrenantă şi captivantă, personajele sunt complexe şi au parte de o mulţime de trăiri profunde în care se poate regăsi orice adolescent, şi nu numai.
În timpul lecturii acestei cărţi am avut parte de o mulţime de momente tensionate, nu neapărat din cauza caracterului cărţi, ci pentru că aceşti tineri au parte de o multe peripeții pe parcursul călătoriei lor, fiind greu să nu-i îndrăgeşti, dorindu-ţi să reuşească.
Sistemul magic creat de Tomi Adeyemi, este, din nou, ceva cu care probabil toţi pasionaţii de fantezie s-au mai întâlnit, fiind un fel de magie a elementelor fundamentale cu influenţe ale mitologiei vest-africane. Fiecare tip de putere magică are ca corespondent o anumită zeitate.
 Acestea fiind spuse, universul creat de aceasta, la fel ca magia prezentă, are baze bine clădite, ce au fost exploatate ingenios pe parcursul înaintării în firul narativ.
Magia, pe lângă întregirea acestui univers fantastic are un rol important în scenele de luptă ce sunt deosebite datorită ei şi modului cum personajele o utilizează, dar, totodată, aduc acea acţiune dorită de care orice roman fantastic are nevoie.  Adeyemi nu se fereşte ,,să-şi murdărească mâinile’’, bătăliile fiind destul de grafice şi însângerate.
Am citit cu plăcere fiecare pagină a acestei cărţi, şi nu am fost singura, suma cu care aceasta a vândut cartea firmei ce a publicat-o este de ordinul milioanelor, obţinând la scurt timp şi posibilitatea de a pune povestea lui Zelie pe marele ecrane, posibilitate pe care nu a refuzat-o. În momentul de faţă acest film se află în faza de dezvoltare.

În concluzie, această carte mi-a plăcut foarte mult. M-am lăsat purtată  în acest univers fantastic îmbogățit de cultura lui Tomi Adeyemi, ce prezintă o aventură antrenantă, ce te va tine cu sufletul la gură, a unor tineri ce sunt aduşi împreună de nişte circumstanțe nefericite, care trebuie să aibă puterea şi curajul să îndrepte greşelile celor dinaintea lor.
nota: 4.5\5